יום ראשון, 16 בינואר 2011

מרק מיסו מהיר


מרק המיסו מככב אצלנו בחורף, והוא התשובה הטבעונית למרק העוף של סבתות פולניות: מרק מיסו שלוש פעמים ביום וכל צינון עובר מהר יותר. הוא נחשב ל"אנטיביוטיקה טבעית" ולפי הרפואה הסינית אמור לעזור במניעת מחלות החורף. המרק מזין, טעים וקל מאוד להכנה - כעשר דקות למתכון הבסיסי. בסוף הרשומה תוכלו למצוא רעיונות לגיוון ושדרוג המרק, שיאריכו את זמן ההכנה לבערך 12-15 דקות.




רשימת מרכיבים:

3 ליטרים מים בסיר גדול + קומקום מים רותחים.
כוס וחצי אצות ווקאמה יבשות
100-250 גרם מיסו, לפי הסוג והטעם
רוטב סויה (אמיתי, של קיקומן או תמרי, לא "רוטב בטעם סויה"!)
חבילה סטנדרטית של טופו רגיל (לא טופו בטעמים ולא "טופו רך".
בצל ירוק

כמה הערות על המרכיבים:


האצות חייבות להיות "ווקאמה". לפעמים יש בלבול בחנויות, אז אני מצרפת צילום של האצות במצבן היבש - הן אצות קטנות, ירוקות כהות מאוד (נראות שחורות) ומסולסלות. אצות הן בריאות ומזינות, עשירות ביוד ולכן מסייעות לפעילות של בלוטת התריס ועשויות לסייע לזרוז חילוף החומרים ולירידה במשקל. נשים רבות סובלות מתת-פעילות של בלוטת התריס, ולכן חשוב שתאכלנה אצות בקביעות. מנגד, אכילת אצות לא מומלצת למי שסובל/ת מיתר פעילות של בלוטת התריס.



לגבי המיסו: יש כמה סוגים שונים של מיסו. חשוב לוודא שאין במיסו "דאשי" - רכיב שעשוי מדגים. מיסו הוא עיסת פולי סויה מותססים עם דגן כלשהו - חיטה, שעורה או אורז. סוגי המיסו נבדלים זה מזה בצבעם ובעזות טעמם, וכדאי לטעום את המרק תוך כדי תהליך ההוספה של המיסו, כדי לוודא שהוא לא הופך למלוח ועז מדי בטעמו. מיסו עשיר מאוד בחלבון ובחומרים תזונתיים נוספים ויש האומרים שהוא אפילו מכיל B-12, החסר בתזונה טבעונית, אבל הוא מכיל גם מלח ים ולכן לא מומלץ לאנשים הסובלים מיתר לחץ-דם. (מצד שני, מישהו/י מכיר/ה טבעוני/ת עם יתר לחץ דם?)


הוראות הכנה:

מרתיחים את המים בסיר גדול ובמקביל מרתיחים קומקום מים.

עד שהמים ירתחו ניתן לחתוך את הטופו לקוביות של כסמ"ק אחד.

לי זה מזכיר בדידים.

את המים מהקומקום שופכים על האצות בקערה נפרדת. האצות נפתחות ומגדילות מאוד את נפחן.

לפני

אחרי

שוטפים ומסננים את האצות מעט. ניתן לוותר על השלב הזה ולזרוק את האצות ישר לסיר הגדול, אבל לרוב מתקבל טעם עז של ים, שנוטה להפריע לסועדים/ות רבים/ות.

כשהמים בסיר רותחים מחלישים את האש ומתחילים להוסיף את המיסו תוך כדי ערבוב. יש לטעום מדי פעם ולוודא שהטעם לא חזק לכם/ן מדי.

בדרך כלל אני מעדיפה מיסו בהיר יותר, אבל זה מה שהיה.

ערפילי ומהביל.

מוסיפים את האצות ואת הטופו, המרק כמעט מוכן.


במרק מיסו מסורתי מוסיפים ציר דגים מלוח. אני מוסיפה במקום זה מעט רוטב סויה, שמדגיש את כל הטעמים של המרק. במקרה הזה הוספתי 5 כפות, כי סוג המיסו הזה לא היה מאוד מלוח.

המרק מוכן תוך 3 דקות מרגע רתיחת המים.

קוצצים בצל ירוק ומוסיפים לקערות האישיות. חשוב מאוד לא להכניס את הבצל הירוק לסיר עצמו, הוא יהרוס לגמרי את הטעם בחימום חוזר.

ישנן קערות אלגנטיות יותר, אני יודעת. אבל לא היו באותו הרגע.



הצעות לגיוונים ושדרוגים:

אפשר להוסיף פטריות שמפיניון קצוצות, לא מטוגנות. אותן אפשר אפילו להשאיר בסיר.


אפשר לגרר לצלוחיות צנון, צנונית, גזר או דייקון (צנון יפני).

אפשר לזרוק לתוך סיר המרק אטריות אורז דקיקות, הן מוכנות תוך רגע.

ואפשר כמובן לשלב את כל הגיוונים הללו ולהוסיף עוד כיד הדמיון הטובה.


בתאבון!

15 תגובות:

  1. איך מוודאות שאין במיסו דאשי?
    זה מצויין על האריזה/במרכיבים?
    יש סוגים ספציפיים שידוע שהם טבעוניים?

    תודה!
    הבלוג נראה נפלא ועושה חשק :)
    קשת

    השבמחק
  2. בדקתי כמה חברות שמוכרות מיסו בארץ, ולא היה דאשי באף אחת מחבילות המיסו. כדאי לבדוק באופן כללי את המרכיביפ, כי בחלק מחבילות המיסו יש חומרים משמרים גועליים וחלק מכילות מיסו טבעי ונקי.
    בנוסף, אפשר לקנות דאשי לחוד, והוא יקר. המחיר שלו גורם לי לשער שלא ידחפו אותו היכן שלא נחוץ.

    חבילות של מרק מיסו מוכן (כמו "נמס בכוס" יפני שכזה) מכילות דאשי, וכן מרקי מיסו במסעדות לא טבעוניות - מהם צריכים להזהר.

    במתכון מרק מיסו מסורתי אין רוטב סויה. אני מוסיפה אותו לשם המליחות בדיוק בגלל הוצאת הדאשי מהמתכון.

    ותודה רבה על המחמאה!
    תום

    השבמחק
  3. זה נראה ממש יופי!

    השבמחק
  4. בטיב טעם מוכרים מיסו שמכיל בוניטו (פלמודה), שזה דג.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! חשוב להזהיר מפני מוצרים מהחי שמסתתרים תחת שמות לא ברורים.

      מחק
  5. בלוג מופלא ומרק מדהים. תודה!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה!

      תגובות כאלו מריצות אותי למטבח, לבשל ולצלם :-)

      מחק
  6. איפה מוצאים מרק מיסו ? ובאיזה חניות ?

    השבמחק
    תשובות
    1. בכל חנות אסיאתית כמו "מזרח ומערב (יש בחיפה, י-ם, ת"א, וב"ש) ובסופרמרקטים "לעשירים"כמו שופרסל ועדן טבע מרקט. אני אישית קניתי מעדן טבע מרקט כי יש לי סניף מול הבית, יש להם מבחר יפה, אבל הם מהטיפה יותר יקרים אז אני מנסה להמנע מהם.

      מחק
  7. תודה רבה על המתכון המצויין והטיפים השימושיים (:

    השבמחק
  8. נכנס לפייבוריטס !

    תודה רבה, אני טבעוני כבר שבועיים (האסימון ירד במכה אחת, כל חיי טרפתי בשר כמו קניבל) ומחפש כאלו מתכונים להמשך דרך בריאה ומטיבה עם ידידי בעלי החיים.

    השבמחק
  9. כבר המון זמן אני זוממת להכין את המרק הזה והיום הכנתי סוף סוף ויצא טעים טעים טעים!
    תודה רבה על מתכון קל ומצויין!

    השבמחק
  10. יצא עם טעם מעט חזק מדי.
    כדאי מאוד להפחית את כמות האצות- הטעם שלהן חזק מאוד והשתלט לחלוטין על המרק, הן גם תופחות מאוד מהמצב המיובש שלהן ותופסות חלק נכבד מהמרק כשהוא מוגש. אני הייתי שם חצי מהכמות שכתובה.
    הוספתי איטריות למרק, אני ממליץ לכל מי שרוצה להוסיף איטריות להוסיף גם מים כי הם יונקים אותם במהירות ( איטריות אסייתיות, סובה,אודון, ראמן, סמן, אורז אפילו יותר). אותו דבר קורה עם האצות, לכן מאוד כדאי להשרות אותן בקערה אחרת.

    השבמחק
  11. שטפתי את האצות לפני ויצא נהדר.
    עשיתי לבנזוג החולה שלי וממש עשה לו טוב.

    השבמחק
  12. איך אדע איזה מיסו לקנות? יש צהוב ירוק ואדום. מה מתאים?

    השבמחק